Data modyfikacji:

Opony wzmacniane (XL)

Autor: Łukasz Wulkanista
Każda opona posiada określony indeks nośności. Niektóre pojazdy potrzebują jednak ogumienia, które będzie w stanie znieść znacznie większe obciążenia. Wtedy właśnie stosuje się modele wzmacniane. Czy ich używanie daje jednak dodatkowe korzyści? Czym się charakteryzują i dla kogo są one odpowiednim wyborem?
W skrócie, opony wzmacniane najczęściej oznaczone są symbolem "XL" lub napisem "Extra Load" zlokalizowanym na ściance bocznej opony. Ogumienie takie oznacza większą nośność opony, nie zaś jak uważa wielu kierowców - większą odporność na uszkodzenia mechaniczne.

Opony wzmacniane – czym są?

Już sama nazwa wskazuje na to, czym faktycznie są opony wzmacniane. Jest to ogumienie, które skonstruowano w taki sposób, aby było w stanie prawidłowo pracować pod większym obciążeniem i przy wyższym ciśnieniu niż klasyczne opony w takim samym rozmiarze. Zwykle stosuje się je w ciężkich samochodach osobowych – dużych vanach lub SUVach. Opona wzmacniana została zbudowana w sposób bardzo zbliżony do standardowych modeli. Inżynierowie ingerują zwykle jedynie w stopkę lub części znajdujące się bezpośrednio pod bieżnikiem. Ponadto zastosowanie wytrzymalszych materiałów, dodanie odpowiednio zaprojektowanych wzmocnień, użycie grubszej gumy albo wykorzystanie dodatkowych osnów pozwala osiągnąć znacznie lepsze parametry pod względem nośności, co w wielu przypadkach będzie niezwykle ważne. Ingerencja dotyczy wewnętrznych elementów opony. Z zewnątrz nie sposób rozpoznać, czy dany model to ogumienie standardowe, czy też wzmacniane.

Jakie są oznaczenia opon wzmacnianych.

Ponieważ użytkownik nie ma szans „na oko” rozpoznać czy do czynienia ma z oponą wzmacnianą, więc do oznaczenia rozmiaru dodaje się specjalne symbole. Najczęściej są to skróty od angielskich słów „Reinforced” (wzmocniona) lub „Extra Load” (podniesiona ładowność). U różnych producentów spotkać można odmienne oznaczenia. Czasami opony wzmocnione w oznaczeniu rozmiaru dodane mają litery „RFD”, „RF” lub „EXL”. Są one jednak stosowane coraz rzadziej, gdyż w dobie unifikacji wypiera je używane najpowszechniej oznaczenie „XL”. Pozwala to z łatwością odróżnić je od standardowych opon, oznaczanych czasem symbolem „SL”, co jest skrótem od „standard load”.

Wady i zalety opon o wzmocnionej konstrukcji.

Wydawać by się mogło, że opony wzmacniane wyróżniają się tylko jedną, konkretną cechą, czyli podniesionym indeksem ładowności. Faktem jest, iż mocniejsza konstrukcja cechuje się również kilkoma innymi, ważnymi atutami. To zaś może sprawiać, że ogumienie wzmacniane będzie również ciekawą propozycją dla osób, które poruszają się pojazdami niewymagającymi stosowania takich modeli. Co zaliczamy do zalet opon wzmacnianych?
  • Zastosowanie dodatkowych elementów, jak i poprawienie jakości materiału oraz użycie innych rozwiązań mających na celu zwiększenie wytrzymałości konstrukcji ma też duży wpływ na odporność opony. Wzmacniane ogumienie cechuje się znacznie wyższą niewrażliwością na uszkodzenia mechaniczne.
  • Nie bez znaczenia jest też wpływ na ogólną trwałość opony. Model XL w porównaniu do standardowego będzie odznaczał się znacznie lepszą żywotnością. Jeżeli posiadacz samochodu przestrzega zaleceń producenta dotyczących eksploatacji oraz pilnuje zachowania optymalnego ciśnienia, opony wzmocnione pozwalają zwykle przejechać znacznie więcej kilometrów – nawet jeśli pojazd będzie intensywnie użytkowany.
  • Wzmocnienia mają również wpływ na właściwości jezdne ogumienia. Konstrukcja XL jest sztywniejsza i zapewnia znacznie lepszą stabilność toru jazdy. Opony Extra Load gwarantują szybszą reakcję układu kierowniczego na zakrętach, skuteczniej przenoszą energię na nawierzchnię drogi, znacznie lepiej znoszą przeciążenia przy przyspieszaniu oraz hamowaniu.
Czy jednak ogumienie o wzmocnionej konstrukcji ma też wady? Owszem. Znaleźć można kilka minusów stosowania modeli XL. Są nimi:
  • Sztywniejsza konstrukcja powoduje podniesienie poziomu hałasu generowanego przez oponę podczas jazdy. Nie jest to, co prawda duża różnica. Przepisy homologacyjne obecnie dopuszczają modele, które mogą być głośniejsze od standardowych o zaledwie 1 dB.
  • Niektóre opony wzmacniane posiadają elementy, które zwiększają grubość czoła i barków opony. To zaś przekłada się na zwiększenie oporów toczenia. Skutkiem może być zwiększenie zużycia paliwa. Wpływ na to większa masa samej opony (dodatkowa warstwa kordu, większa grubość gumy, dodatkowe elementy nośne). Jednym słowem pod względem ekonomiki jazdy, ogumienie Extra Load wypada nieco gorzej niż opony SL.
  • Opony wzmacniane zapewniają też niższy komfort jazdy (i to nie tylko ze względu na większy poziom hałasu). Sztywniejsza budowa oraz większa masa sprawiają, że tego typu ogumienie gorzej przenosi drgania. W tym przypadku mowa o minimalnym pogorszeniu parametrów – w praktyce większość kierowców nie jest w stanie wyczuć różnicy pomiędzy jazdą na oponach XL i SL.

Kiedy korzystać należy z opon wzmacnianych?

Wzmocniona opona dostawcza z oznaczeniem "C" (Cargo) Znając już wady i zalety opon wzmacnianych, warto zadać sobie pytanie: kto i kiedy powinien rozważyć ich zakup? Niektórzy kierowcy nie będą mieli w tej kwestii dowolności. Pojazdy o znacznej masie – duże vany, SUVy czy pick-upy o masie powyżej 2,5 tony zwykle muszą jeździć na ogumieniu XL. Stosowane są one też czasem w samochodach sportowych o dużej mocy silnika. Informację o tym znajdziemy w instrukcji obsługi. Jeżeli producent zaznaczył, że dane auto poruszać się może jedynie na oponach Extra Load, to należy bezwzględnie stosować się do tego zalecenia. Nieprzestrzeganie zasad przynosi negatywne skutki. Zakup standardowych opon w miejsce modeli XL znacznie pogorszy bezpieczeństwo jazdy, może być przyczyną szybkiego uszkodzenia opony lub utraty prawa do odszkodowania (ubezpieczyciel może odmówić wypłaty, jeżeli auto w chwili wypadku poruszało się na niehomologowanych oponach). Samochód przypuszczalnie nie przejdzie też diagnostyki – stacje kontroli coraz częściej zwracają uwagę na rodzaj ogumienia stosowanych w sprawdzanych pojazdach. Co w sytuacji, gdy auto nie potrzebuje (zgodnie z zaleceniami producenta) ogumienia XL. Czy można je wtedy stosować? Oczywiście, że tak, a czasami nawet jest to bardzo wskazane. Zasady eksploatacji mówią jedynie o zakazie używania ogumienia o indeksie nośności niższym niż zalecany – za to wyższy jest w pełni dozwolony. Opony wzmacniane warto kupić w przypadku gdy:
  • Często jeździmy mocno obciążonym autem – np. wożąc spore bagaże lub używając samochodu do transportu towarów. Podniesiona trwałość opon XL jest w tym wypadku ogromnym atutem. Kierowca spodziewać się może, że takie ogumienie wytrzyma znacznie dłużej niż standardowe.
  • Posiadamy auto o dużej mocy silnika i często poruszamy się po autostradach. Opony wzmacniane mogą zatem korzystnie wpłynąć na poziom bezpieczeństwa oraz poprawić panowanie nad pojazdem i zapewnić większą frajdę z jazdy.

Czy opony wzmacniane są droższe niż zwykłe?

Niestety tak. Dodatkowe elementy wzmacniające i lepsze materiały mają odzwierciedlenie w cenie opon XL. Dlatego też przed zakupem należy zadać sobie pytanie, czy ich stosowanie jest konieczne. Jeżeli posiadamy pojazd, który wymaga ich używania, nie mamy innej możliwości. W pozostałych przypadkach znacznie ma typ oraz masa pojazdu, jak i styl jazdy. Stosowanie opon Reinforced w autach miejskich czy kompaktowych nie ma zwykle większego sensu. Warto zakładać je w autach ciężkich i sportowych, dostawczych lub intensywnie użytkowanych autach osobowych (np. firmowych).
jak odróżnić szum opon od szumu łożysk

Jak odróżnić szum opon od szumu łożysk?

2024-05-15
Charakterystyczne dźwięki i szumy pochodzące z naszego pojazdu nie tylko wpływają na komfort podróżowania, ale przede wszystkim dają niepokojące sygnały. Długotrwały szum, nawet ten ledwo słyszalny, wpływa na jakość i komfort prowadzenia pojazdu. Kierowca poddany działaniu szumów szybciej traci koncentrację, robi się senny, a w zależności od natężenia i czasu trwania wpływa również na nastrój. Warto potrafić zlokalizować źródło szumu, aby w możliwy sposób się go pozbyć. Nie zawsze szumienie słyszalne podczas jazdy samochodem zwiastuje awarię, dlatego odpowiednia diagnoza pozwala uniknąć niepotrzebnych napraw i wymian
wyciek płynu chłodniczego

Jak rozpoznać wyciek płynu chłodniczego? Objawy i przyczyny

2024-05-13
Płyny eksploatacyjne w pojeździe odgrywają bardzo ważną rolę. To dzięki nim poszczególne elementy lub całe podzespoły mogą pracować w sposób prawidłowy, nie narażając na usterki pozostałych części samochodu. Wyciek płynów bardzo często prowadzi do poważnych awarii. Nieszczelności mogą wynikać z usterek współpracujących z nimi elementów, wyeksploatowania lub w skutek uszkodzeń mechanicznych. Niezwykle niebezpieczny jest wyciek płynu chłodniczego z układu. Jak go rozpoznać i co może być jego przyczyną?
isofix co to

System ISOFIX. Co to jest i jak działa?

2024-05-10
Bezpieczeństwo podróżowania jest najważniejsze dla każdego. Szczególną uwagę przykładają do tego rodzice, którzy samochodem przewożą swoje dzieci. Odpowiednie akcesoria i ich mocowanie zapewniają nie tylko wygodne, ale przede wszystkim bezpieczne podróżowanie ich pociech. W wielu przypadkach, zwłaszcza młodszych dzieci, jazda bez specjalnego fotelika nie jest możliwa ani zgodna z przepisami. Aby fotelik dziecięcy spełnił swoją rolę potrzebuje odpowiedniego zamocowania. Jednym z najbardziej niezawodnych i najpopularniejszych systemów mocowania jest ISOFIX. Czym tak właściwie jest i jak działa?
lodówka samochodowa

Lodówka samochodowa – jaką wybrać lodówkę turystyczną?

2024-05-08
Lodówki turystycznie doskonale sprawdzają się w samochodach. Choć jesteśmy przyzwyczajeni, że lodówki przeznaczone są do niskich temperatur, nowoczesne modele pozwalają nie tylko chłodzić, ale również utrzymywać ciepło w jej wnętrzu. W sprzedaży dostępna jest bardzo szeroka gama lodówek transportowych, które różnią się od siebie konstrukcją, kolorem, pojemnością, rodzajem zasilania, czy innymi dodatkowymi funkcjami, które rozszerzają możliwości urządzenia. Dodatki, o których mowa, to przede wszystkim regulatory temperatury, różnego rodzaju wyświetlacze, czujniki temperatur, dodatkowe uchwyty, czy kółka transportowe, a nawet możliwe zmiany rodzaju zasilania. Jak wybrać odpowiednie urządzenie i jaka lodówka turystyczna najlepiej sprawdzi się w samochodzie?
malowanie samochodu wałkiem

Samodzielne malowanie samochodu wałkiem – jak się do tego zabrać?

2024-05-02
Malowanie samochodu większości kojarzy się z długotrwałą pracą w profesjonalnych zakładach lakierniczych. Skojarzenia padają na specjalistyczną aparaturę, pistolety, natryski. Ogólnie rzecz ujmując, malowanie auta wydaje się czasochłonne i drogie. Jednak są metody na bardziej budżetowe odświeżenie wizerunku naszego pojazdu. Sprawdzają się one szczególnie w przypadku starszych samochodów, które nie błyszczą jak te nowoczesne egzemplarze. Jednym z takich sposobów regeneracji warstwy zewnętrznej samochodu jest malowanie wałkiem. Brzmi komicznie, jednak jest zupełnie odwrotnie. Zastosowanie odpowiedniej farby pozwoli na pokrycie pojazdu przy pomocy wałka. Jak się zabrać za malowanie samochodu wałkiem?
pompa paliwa objawy

Pompa paliwa. Objawy awarii i przyczyny

2024-04-30
Jeżeli podejrzewasz, że pompa paliwa w twoim samochodzie szwankuje, od razu udaj się do mechanika, aby to zweryfikować, gdyż lekceważenie jej awarii może doprowadzić do drogich napraw, a nawet całkowitego unieruchomienia pojazdu. Jakie objawy awarii wykazuje pompa paliwa i co jest tego przyczyną?