Data publikacji:

Pompa paliwa. Objawy awarii i przyczyny

Jeżeli podejrzewasz, że pompa paliwa w twoim samochodzie szwankuje, od razu udaj się do mechanika, aby to zweryfikować, gdyż lekceważenie jej awarii może doprowadzić do drogich napraw, a nawet całkowitego unieruchomienia pojazdu. Jakie objawy awarii wykazuje pompa paliwa i co jest tego przyczyną?
pompa paliwa objawy

Pompa paliwa – co to jest?

Zanim przejdziemy do awarii związanych z pompą paliwa, warto zaznajomić się z jej zasadą działania. Czym tak właściwie jest i za co odpowiada? Pompa paliwa jest jednym z podzespołów układu paliwowego w pojazdach z silnikiem spalinowym. Jej głównym zadaniem jest zapewnienie prawidłowego obiegu paliwa pomiędzy jego zbiornikiem a komorą spalania jednostki napędowej. W niej tworzy się mieszanka paliwowo-powietrzna, która następnie jest spalana w komorze, co powoduje posuw tłoków, czyli pracę silnika.
Pompa paliwowa najczęściej jest niewielkich rozmiarów pompką elektryczną, której zadaniem jest przetłaczanie paliwa. Z reguły znajduje się za zbiornikiem paliwowym, jednak spotyka się jednostki, gdzie stosowana jest pompa liniowa, umieszczana bezpośrednio za bakiem. Bardzo często pompka taka połączona jest z pływakiem wewnątrz zbiornika paliwowego, dzięki czemu na desce rozdzielczej pojazdu wyświetlany jest poziom paliwa w baku.
W nowoczesnych samochodach z silnikiem Diesla można spotkać system składający się z dwóch pomp paliwowych – niskociśnieniowej oraz wysokociśnieniowej. Pierwsza z nich to standardowa pompa paliwowa, którą po krótce opisaliśmy. Wysokociśnieniowa pompa ma za zadanie zwiększyć ciśnienie przepływającego paliwa przed samym wtryskiem do komory. Celem jest zwiększenie precyzji wtrysku paliwa, a przede wszystkim prędkości jego przepływu, co z kolei przekłada się na pracę jednostki napędowej z większą mocą i znacznie poprawia jej wydajność.

Jak sprawdzić prawidłowe działanie pompy paliwa?

Najprostszą metodą badania pompy paliwa jest nasłuchiwanie jej pracy. Pompę paliwa da się usłyszeć w charakterystyczny sposób zaraz po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Jeżeli dźwięk rozruchu pompy wydaje nam się inny niż zawsze, może to sugerować nieprawidłowość jej pracy. Pracy pompy można nasłuchiwać również z zewnątrz, stojąc obok niej.
Nierówne działanie, zbyt głośne dźwięki lub ich brak również mogą świadczyć o potencjalnych uszkodzeniach pompy paliwa.
Istnieje również metoda, która wymaga nieco wiedzy mechanicznej i znajomości budowy pojazdu. Nad dodatkowym zbiornikiem można odpiąć jeden z przewodów paliwowych i przekręcić kluczyk w stacyjce pojazdu. Od razu po uruchomieniu pompy z wężyka powinna wylecieć dawka paliwa pod ciśnieniem. Oznacza to prawidłową pracę układu paliwowego, w tym samej pompy. Jeżeli jednak paliwo wylatuje pod bardzo niskim ciśnieniem lub jego ilość jest minimalna, może to oznaczać zatkane przewody paliwowe lub właśnie uszkodzoną pompę paliwa.
Inne metody diagnostyczne warto zlecić specjalistom w dziedzinie mechaniki samochodowej. Badanie uszkodzenia pompy można przeprowadzić przy pomocy diagnostyki komputerowej lub po prostu wymontowując ją z układu i oglądając poza pojazdem. Obie te metody warto pozostawić specjalistom, gdyż nasza nieprawidłowa ingerencja w układ paliwowy może spowodować, że nieuszkodzona pompa właśnie ulegnie awarii.

Objawy awarii pompy paliwowej

Pompa paliwa jest jedną z części układu w samochodzie, która cieszy się olbrzymią żywotnością. Jej wytrzymałość przekracza 200 tysięcy kilometrów, jednak szacuje się ją nawet do 300 tysięcy przebiegu. Jednak uszkodzenia tej części nie należą do najprzyjemniejszych i najtańszych. Awaria pompy paliwa daje się bardzo wyraźnie odczuć. Pojawiają się problemy z rozruchem auta, spadek mocy, brak reakcji na wciskanie gazu czy szarpanie podczas przyspieszania.
Jednym z najbardziej dających się odczuć objawów uszkodzenia pompy paliwa jest problem z uruchomieniem pojazdu. Popsuta pompka nie podaje paliwa do układu, dlatego zapłon silnika jest niemożliwy. Jest to bardzo często ostatnie stadium uszkodzenia, gdyż awaria pompy paliwa daje się odczuć stopniowo.
Zdarzają się jednak sytuacje, w których uszkodzenie jest nagłe i bardzo poważne, dlatego inne symptomy mogły nie dać się odczuć. Jednym z nich jest problem z rozruchem. Auto „kręci” na kilka razy, nawet na ciepłym silniku. Zdarza się, że przy uszkodzeniu pompy paliwa auto gaśnie chwilę po rozruchu silnika lub po dodaniu gazu.
Jeżeli żadne z powyższych nie występują, objawem może być szarpanie podczas przyspieszania, zwłaszcza przy gwałtownym wciskaniu gazu, spadki mocy lub całkowity brak reakcji na dodawanie gazu. Poza tym pojazd z powodu braku wtrysku paliwa może wejść w tryb awaryjny i dążyć do unieruchomienia, informując przy tym kierowcę za pomocą kontrolek na desce rozdzielczej lub komunikatu na komputerze pokładowym auta.
Objawami uszkodzonej pompy mogą być także charakterystyczne, nieprzyjemne, metaliczne dźwięki podczas pracy silnika, a szczególnie przy rozruchu i dodawaniu gazu. Nie są to jednak pewne objawy uszkodzenia pompy, gdyż podobne symptomy mogą wykazywać inne podzespoły w samochodzie. Najbardziej zbliżone do wskazanych są objawy zapchanych filtrów paliwa czy wskaźnika prawidłowego poziomu paliwa. Diagnostykę zawsze warto przeprowadzać w autoryzowanych serwisach, konsultując ją ze specjalistami.

Przyczyny awarii pompy paliwa

Pompa paliwa jest elementem samochodu, który jak większość, ulega wyeksploatowaniu. Pomimo dużej wytrzymałości, prędzej czy później może ona ulec uszkodzeniu. Najczęstszym powodem awarii pompy paliwa są zużycia mechaniczne związane z jej długą eksploatacją. Przyspieszenie tego procesu może być spowodowane złej jakości paliwem.
Wszelkie zanieczyszczenia czy przedostające się związki mogą powodować szybsze zużywanie się pompy, a tym samym skracać jej żywotność. Nieprawidłową pracę pompy może wywołać częsta i długa jazda z prawie pustym bakiem paliwa. Są kierowcy, którzy lubią wyjeździć zawartość baku do zera, jednak nadmierne używanie tej techniki jazdy zaburza pracę samej pompy, co wpływa na jej szybsze uszkodzenie.
Zdjęcie: Envato Elements