Data modyfikacji:

Opony niskoprofilowe

Autor: Łukasz Wulkanista

Fani tuningu bardzo cenią opony niskoprofilowe. Modele o niewielkiej wysokości ścianki bocznej świetnie się prezentują i pozwalają wyeksponować efektowne felgi ozdobne. Czy to jedyne zalety opon niskoprofilowych? Czym charakteryzuje się tego typu ogumienie oraz czy warto kupić je do swojego samochodu?

W skrócie opony niskoprofilowe to opony których profil (drugi parametr rozmiaru) jest mniejszy bądź równy 50% (rzadziej 55%). Przykładowo ogumieniem niskoprofilowych będą rozmiary 235/45 R18 czy 255/35 R21, których profile wynoszą odpowiednio 45 oraz 35 procent. Poniżej, więcej informacji o ogumieniu z niskim profilem.

Czym są opony niskoprofilowe?

Na sam początek należy przedstawić definicję opony niskoprofilowej. Aby to zrobić, konieczne będzie przypomnienie, czym jest sam profil ogumienia. Opony opisuje się trzema głównymi parametrami, tj. : szerokość, wysokość profilu i średnica osadzania. Podaje się je w oznaczeniu rozmiaru w tej właśnie kolejności. Należy pamiętać, że profil nie jest podawany jako konkretna wartość wyrażona w jednostkach miary, więc trzeba ją obliczyć. Dla przykładu w oponie o rozmiarze 225/50 R16 pierwsza liczba oznaczać będzie szerokość wyrażoną w milimetrach, a druga – wysokość profilu będącą procentowym stosunkiem do szerokości. Oznacza to, że profil to wartość wynosząca 50% z 225 milimetrów, czyli 112,5 milimetra. Definicja opony niskoprofilowej nie jest ścisła. Przyjmuje się, że to model o stosunkowo niewielkiej wysokości ściany bocznej do szerokości. Dlatego też opony o profilu równej lub mniejszej niż 55-50% to właśnie ogumienie niskoprofilowe.

Niski profil w rozmiarze 235/40 R19

Zalety opon niskoprofilowych

Główna zaleta stosowania opon niskoprofilowych to estetyka takiego rozwiązania. Ogumienie o niewielkiej wysokości pozwala podkreślić charakter samochodu i nadać mu ciekawszego wyglądu. To jednak nie wszystkie atuty. Montaż opon o niskim profilu często wymaga wymiany felg na większe i szersze, co dodatnio wpływa na sterowność pojazdu oraz przyczepność na suchej nawierzchni. Niski bok sprawia, że opona jest zwykle sztywniejsza – to zaś przekłada się na lepsze zachowanie w zakrętach przy dużych prędkościach. Przechyły boczne są w tym wypadku dużo mniej odczuwalne niż w przypadku opon o wysokim profilu.

Wady opon o niskim profilu

Niski profil ma też jednak negatywne skutki. Sztywniejsza konstrukcja zmniejsza komfort jazdy i ogranicza zdolność tłumienia nierówności. Na nierównych i mokrych nawierzchniach oznacza to również mniejszą powierzchnię styku czoła z nawierzchnią, a więc niższą przyczepność. Niskoprofilowe opony w niektórych przypadkach mogą być przyczyną szybszego zużywania elementów zawieszenia.

Komfort, trwałość i wpływ na zawieszenie

Głównym powodem, dla którego kierowcy decydują się na modele z niskim profilem, jest podniesienie atrakcyjności samochodu. Dlatego też w większości przypadków takie opony zobaczyć można w autach wyższej klasy i samochodach sportowych. Czy jednak lepszy wygląd wart będzie pewnych niedogodności związanych z zastosowaniem ogumienia niskoprofilowego?

O czym trzeba pamiętać, decydując się na niższe opony do naszego auta?

Przed wszystkim cechują się gorszym komfortem akustycznym. Sztywna konstrukcja o większej szerokości generuje zdecydowanie wyższy hałas. O ile w aucie sportowym o dużej mocy silnika nie jest to problem, to już w wygodnej limuzynie może stać się przyczyną pogorszenia jakości jazdy. Dodatkowo niski profil to również gorsze zbieranie nierówności. Wysoka sztywność boków opony sprawia, że opona nie tłumi drgań skutecznie. Na drogach o złym stanie nawierzchni (których w naszym kraju jest bardzo dużo) będzie to wyraźnie odczuwalne. Niektóre auta przystosowane są fabrycznie do stosowania opon niskoprofilowych. Jeżeli jednak samochód nie został zaprojektowany z myślą o takim ogumieniu, to trzeba brać pod uwagę też negatywny wpływ na zużycie elementów zawieszenia. Wiąże się to z koniecznością stosowania większych i szerszych felg, do których układ jezdny może być niezaadaptowany. Niski profil to również większa szansa na uszkodzenie felgi. Stosowane w ogumieniu ranty ochronne w pewnym stopniu chronią przed takimi wypadkami, ale wpadniecie w głęboką dziurę skończy się najpewniej poważniejszymi zniszczeniami.

Co jednak z trwałością? Czy opony z niższym profilem szybciej się zużywają?

Teoretycznie żywotność takiego ogumienia jest identyczna z oponami klasycznymi. W praktyce jednak stosuje się je zwykle w pojazdach o dużej mocy silnika. Dynamiczna jazda, duże prędkości, częste najazdy na przeszkody – to wszystko może wpłynąć negatywnie na trwałość ogumienia. Przy umiarkowanym stylu jazdy nie powinniśmy zauważyć różnicy. Miłośnicy agresywnej jazdy liczyć muszą się jednak z szybszym zużyciem.

Jakie ciśnienie w oponach niskoprofilowych?

Ciśnienie pompowania opon jest szczególnie ważne w przypadku opon niskoprofilowych i należy uważnie je kontrolować. Zbyt duże ciśnienie w dużym stopniu pogarsza komfort jazdy. Pamiętajmy o tym, że zbyt małe będzie równie niebezpieczne, gdyż prowadzić może do przegrzania i poważnego uszkodzenia bieżnika. W przypadku opon niskoprofilowych producenci zalecają zwykle nieco większe ciśnienie niż w przypadku klasycznych modeli. Mniejsza objętość oznacza, ze ogumienie musi przenieść taki sam ciężar przy niższej ilości powietrza. Podniesienia ciśnienia o 0,2 bara jest zatem często stosowaną praktyką.

Kiedy warto wybrać opony niskoprofilowe?

Nikoprofilowe opony to dobry wybór dla fanów tuningu optycznego. Sportowe samochody i eleganckie limuzyny mogą estetycznie wiele zyskać dzięki ogumieniu o niskiej wysokości ściany bocznej. W autach kompaktowych czy miejskich nie stosuje się raczej takich zabiegów. Głównym kryterium wyboru będzie zatem własny gust. Jeżeli wymienione wyżej wady nie stanowią przeszkody, bez problemu można spróbować poprawić wygląd auta poprzez zmianę opon na niskoprofilowe.

jak odróżnić szum opon od szumu łożysk

Jak odróżnić szum opon od szumu łożysk?

2024-05-15
Charakterystyczne dźwięki i szumy pochodzące z naszego pojazdu nie tylko wpływają na komfort podróżowania, ale przede wszystkim dają niepokojące sygnały. Długotrwały szum, nawet ten ledwo słyszalny, wpływa na jakość i komfort prowadzenia pojazdu. Kierowca poddany działaniu szumów szybciej traci koncentrację, robi się senny, a w zależności od natężenia i czasu trwania wpływa również na nastrój. Warto potrafić zlokalizować źródło szumu, aby w możliwy sposób się go pozbyć. Nie zawsze szumienie słyszalne podczas jazdy samochodem zwiastuje awarię, dlatego odpowiednia diagnoza pozwala uniknąć niepotrzebnych napraw i wymian
wyciek płynu chłodniczego

Jak rozpoznać wyciek płynu chłodniczego? Objawy i przyczyny

2024-05-13
Płyny eksploatacyjne w pojeździe odgrywają bardzo ważną rolę. To dzięki nim poszczególne elementy lub całe podzespoły mogą pracować w sposób prawidłowy, nie narażając na usterki pozostałych części samochodu. Wyciek płynów bardzo często prowadzi do poważnych awarii. Nieszczelności mogą wynikać z usterek współpracujących z nimi elementów, wyeksploatowania lub w skutek uszkodzeń mechanicznych. Niezwykle niebezpieczny jest wyciek płynu chłodniczego z układu. Jak go rozpoznać i co może być jego przyczyną?
isofix co to

System ISOFIX. Co to jest i jak działa?

2024-05-10
Bezpieczeństwo podróżowania jest najważniejsze dla każdego. Szczególną uwagę przykładają do tego rodzice, którzy samochodem przewożą swoje dzieci. Odpowiednie akcesoria i ich mocowanie zapewniają nie tylko wygodne, ale przede wszystkim bezpieczne podróżowanie ich pociech. W wielu przypadkach, zwłaszcza młodszych dzieci, jazda bez specjalnego fotelika nie jest możliwa ani zgodna z przepisami. Aby fotelik dziecięcy spełnił swoją rolę potrzebuje odpowiedniego zamocowania. Jednym z najbardziej niezawodnych i najpopularniejszych systemów mocowania jest ISOFIX. Czym tak właściwie jest i jak działa?
lodówka samochodowa

Lodówka samochodowa – jaką wybrać lodówkę turystyczną?

2024-05-08
Lodówki turystycznie doskonale sprawdzają się w samochodach. Choć jesteśmy przyzwyczajeni, że lodówki przeznaczone są do niskich temperatur, nowoczesne modele pozwalają nie tylko chłodzić, ale również utrzymywać ciepło w jej wnętrzu. W sprzedaży dostępna jest bardzo szeroka gama lodówek transportowych, które różnią się od siebie konstrukcją, kolorem, pojemnością, rodzajem zasilania, czy innymi dodatkowymi funkcjami, które rozszerzają możliwości urządzenia. Dodatki, o których mowa, to przede wszystkim regulatory temperatury, różnego rodzaju wyświetlacze, czujniki temperatur, dodatkowe uchwyty, czy kółka transportowe, a nawet możliwe zmiany rodzaju zasilania. Jak wybrać odpowiednie urządzenie i jaka lodówka turystyczna najlepiej sprawdzi się w samochodzie?
malowanie samochodu wałkiem

Samodzielne malowanie samochodu wałkiem – jak się do tego zabrać?

2024-05-02
Malowanie samochodu większości kojarzy się z długotrwałą pracą w profesjonalnych zakładach lakierniczych. Skojarzenia padają na specjalistyczną aparaturę, pistolety, natryski. Ogólnie rzecz ujmując, malowanie auta wydaje się czasochłonne i drogie. Jednak są metody na bardziej budżetowe odświeżenie wizerunku naszego pojazdu. Sprawdzają się one szczególnie w przypadku starszych samochodów, które nie błyszczą jak te nowoczesne egzemplarze. Jednym z takich sposobów regeneracji warstwy zewnętrznej samochodu jest malowanie wałkiem. Brzmi komicznie, jednak jest zupełnie odwrotnie. Zastosowanie odpowiedniej farby pozwoli na pokrycie pojazdu przy pomocy wałka. Jak się zabrać za malowanie samochodu wałkiem?
pompa paliwa objawy

Pompa paliwa. Objawy awarii i przyczyny

2024-04-30
Jeżeli podejrzewasz, że pompa paliwa w twoim samochodzie szwankuje, od razu udaj się do mechanika, aby to zweryfikować, gdyż lekceważenie jej awarii może doprowadzić do drogich napraw, a nawet całkowitego unieruchomienia pojazdu. Jakie objawy awarii wykazuje pompa paliwa i co jest tego przyczyną?