Data modyfikacji:

Jak czytać oznaczenia na etykiecie opony?

Autor: Łukasz Wulkanista
opona

Charakterystyczne etykiety umieszczane na oponach towarzyszą nam już od 1 listopada 2012 roku. Co ważne wszystkie modele sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą być oznaczone informacją na temat oporów toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz poziomu emitowanego hałasu. Zobacz, jak czytać etykietę opony.

Z jakiego powodu Unia Europejska zdecydowała się na wprowadzenie obowiązkowych etykiet? Z założenia chodziło o ułatwienie konsumentom znalezienia produktów lepiej dostosowanych do ich potrzeb. Łatwa do odczytania informacja pozwala bowiem wśród różnych modeli ogumienia szybciej wybrać te o parametrach najbardziej zbliżonych do oczekiwań stawianych przez klienta.

Jednak czy każda opona objęta jest przepisami o etykietowaniu? Nie. Umieszczoną w widocznym miejscu informację o parametrach ogumienia znajdziemy na oponach do samochodów osobowych, SUVów, dostawczych, ciężarowych oraz modeli przeznaczonych do naczep czy przyczep. Etykietować nie trzeba opon bieżnikowanych, motocyklowych, rajdowych, zapasowych, do aut zabytkowych i z kolcami do samochodów z datą pierwszej rejestracji przed 1 października 1990 roku. Obowiązkowi nie podlegają również modele posiadające indeks prędkości niższy niż 80 km/h oraz przeznaczone do montażu na obręczach o średnicy do 25,4 cm oraz powyżej 63,5 cm.

Czy informacje na etykietach opon są jednak wartościowym źródłem informacji?

Badania przeprowadzana się zazwyczaj w różnych ośrodkach i w praktyce ich wyniki mogą nieco rozmijać się ze stanem faktycznym. Niemniej jednak dane z nalepki to jedna z pierwszych informacji, na którą warto zwrócić uwagę przy wybieraniu opon do swojego auta. Czego zatem dowiemy się z etykiety opony?

Opory toczenia (efektywność energetyczna)

W zależności od konstrukcji, rodzaju mieszanki czy rzeźby bieżnika, opona może stawiać różny opór nawierzchni. To zaś wpływa na zużycie paliwa podczas jazdy oraz emisję dwutlenku węgla. Pokonywanie oporów toczenia pochłania niemal 1/5 paliwa i dlatego właśnie unijnym rozporządzeniem nakazano umieszczać informację o efektywności energetycznej RRC. Opony klasyfikuje się w siedmiu klasach oznaczonych literami od A do G (od najbardziej do najmniej ekonomicznych). Klasy D nie stosuje się w przypadku opon do aut osobowych.

Ich test przeprowadza się zwykle na specjalnie skalibrowanych maszynach toczących, a wyniki podaje się w wartościach wyrażonych w kilogramach na tonę masy pojazdu. Dla opon z najwyższą klasą A wartość ta powinna być niższa niż 6,5 kg/t, podczas gdy ogumienie z kategorii G wykazuje opory większe niż 12,1 kg/t.

Co to oznacza w praktyce? Różnica pomiędzy najlepszą oraz najsłabszą klasą efektywności energetycznej wynosić mogą nawet 7,5%. A zatem w przypadku auta, które na oponach klasy A spalają 8l/100 km, po zamianie ogumienia na model z klasy G, zużycie paliwa może wzrosnąć nawet o 0,6l na 100km. Różnica jest znaczna i wpływa zarówno na środowisko naturalne, jak i na rachunki.

Przyczepność na mokrej nawierzchni

Jednym z najbardziej kluczowych parametrów każdego ogumienia jest zdolność hamowania na mokrej nawierzchni. W tym wypadku opony również klasyfikowane są w skali oznaczonej A, B, C, E i F. Klasy D i G nie są stosowane w odniesieniu do aut osobowych. Usunięcie kategorii D było w tym wypadku zabiegiem mającym na celu niejako wymuszenie na producentach próbę osiągnięcia minimum klasy C.

Test bazuje na porównaniu badanej opony do modelu referencyjnego. Wykonuje się go na specjalnym torze pokrytym warstwą wody. Po zmierzeniu drogi hamowania od 80 km/h do całkowitego zatrzymania zestawia się wynik z danymi opony referencyjnej.

Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni poważnie wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Nawet kilka metrów różnicy będzie mieć kluczowe znaczenie w krytycznej sytuacji dla uniknięcia kolizji czy utrzymania się na drodze. Dla auta jadącego z prędkością 80 km/h różnica w drodze hamowania na pokrytej wodą drodze może wynosić (dla opon kategorii A i F) nawet 18 metrów.

Hałas zewnętrzny

Na etykiecie unijnej musi zostać umieszczona także informacja o głośności opon, czyli poziomie hałasu zewnętrznego generowanego w czasie jazdy. Podaje się ją w decybelach i dodatkowo przydziela się ogumieniu jedną z trzech kategorii głośności.

Oznaczenie ma postać znaczka, na którym lokuje się od jednej do trzech fal. Co one oznaczają? Otóż rozporządzenia unijne narzucają aktualny limit hałasu oraz ilość fal. Dlatego też w oznaczeniu określa się, jak wygląda różnica pomiędzy nimi i faktyczna głośność zewnętrzna opony. I tak:

  • 1 fala oznacza, że dany model generuje hałas o co najmniej 3 dB niższy niż ustalony limit,
  • 2 fale oznaczają, iż opona mieści się w założonej normie (generuje hałas na poziomie limitu lub niższym do 3 dB),
  • 3 fale zarezerwowane są dla bieżników głośniejszych niż założony limit.

Czy mowa tu o dużych różnicach? Zdecydowanie tak. Poziom głośności w decybelach liczony jest w skali logarytmicznej, co oznacza, że nawet niewielka różnica ma spory wpływ na komfort jazdy. Wzrost o 3 dB to w praktyce dwukrotne podniesienie poziomu hałasu zewnętrznego.

jak odróżnić szum opon od szumu łożysk

Jak odróżnić szum opon od szumu łożysk?

2024-05-15
Charakterystyczne dźwięki i szumy pochodzące z naszego pojazdu nie tylko wpływają na komfort podróżowania, ale przede wszystkim dają niepokojące sygnały. Długotrwały szum, nawet ten ledwo słyszalny, wpływa na jakość i komfort prowadzenia pojazdu. Kierowca poddany działaniu szumów szybciej traci koncentrację, robi się senny, a w zależności od natężenia i czasu trwania wpływa również na nastrój. Warto potrafić zlokalizować źródło szumu, aby w możliwy sposób się go pozbyć. Nie zawsze szumienie słyszalne podczas jazdy samochodem zwiastuje awarię, dlatego odpowiednia diagnoza pozwala uniknąć niepotrzebnych napraw i wymian
wyciek płynu chłodniczego

Jak rozpoznać wyciek płynu chłodniczego? Objawy i przyczyny

2024-05-13
Płyny eksploatacyjne w pojeździe odgrywają bardzo ważną rolę. To dzięki nim poszczególne elementy lub całe podzespoły mogą pracować w sposób prawidłowy, nie narażając na usterki pozostałych części samochodu. Wyciek płynów bardzo często prowadzi do poważnych awarii. Nieszczelności mogą wynikać z usterek współpracujących z nimi elementów, wyeksploatowania lub w skutek uszkodzeń mechanicznych. Niezwykle niebezpieczny jest wyciek płynu chłodniczego z układu. Jak go rozpoznać i co może być jego przyczyną?
isofix co to

System ISOFIX. Co to jest i jak działa?

2024-05-10
Bezpieczeństwo podróżowania jest najważniejsze dla każdego. Szczególną uwagę przykładają do tego rodzice, którzy samochodem przewożą swoje dzieci. Odpowiednie akcesoria i ich mocowanie zapewniają nie tylko wygodne, ale przede wszystkim bezpieczne podróżowanie ich pociech. W wielu przypadkach, zwłaszcza młodszych dzieci, jazda bez specjalnego fotelika nie jest możliwa ani zgodna z przepisami. Aby fotelik dziecięcy spełnił swoją rolę potrzebuje odpowiedniego zamocowania. Jednym z najbardziej niezawodnych i najpopularniejszych systemów mocowania jest ISOFIX. Czym tak właściwie jest i jak działa?
lodówka samochodowa

Lodówka samochodowa – jaką wybrać lodówkę turystyczną?

2024-05-08
Lodówki turystycznie doskonale sprawdzają się w samochodach. Choć jesteśmy przyzwyczajeni, że lodówki przeznaczone są do niskich temperatur, nowoczesne modele pozwalają nie tylko chłodzić, ale również utrzymywać ciepło w jej wnętrzu. W sprzedaży dostępna jest bardzo szeroka gama lodówek transportowych, które różnią się od siebie konstrukcją, kolorem, pojemnością, rodzajem zasilania, czy innymi dodatkowymi funkcjami, które rozszerzają możliwości urządzenia. Dodatki, o których mowa, to przede wszystkim regulatory temperatury, różnego rodzaju wyświetlacze, czujniki temperatur, dodatkowe uchwyty, czy kółka transportowe, a nawet możliwe zmiany rodzaju zasilania. Jak wybrać odpowiednie urządzenie i jaka lodówka turystyczna najlepiej sprawdzi się w samochodzie?
malowanie samochodu wałkiem

Samodzielne malowanie samochodu wałkiem – jak się do tego zabrać?

2024-05-02
Malowanie samochodu większości kojarzy się z długotrwałą pracą w profesjonalnych zakładach lakierniczych. Skojarzenia padają na specjalistyczną aparaturę, pistolety, natryski. Ogólnie rzecz ujmując, malowanie auta wydaje się czasochłonne i drogie. Jednak są metody na bardziej budżetowe odświeżenie wizerunku naszego pojazdu. Sprawdzają się one szczególnie w przypadku starszych samochodów, które nie błyszczą jak te nowoczesne egzemplarze. Jednym z takich sposobów regeneracji warstwy zewnętrznej samochodu jest malowanie wałkiem. Brzmi komicznie, jednak jest zupełnie odwrotnie. Zastosowanie odpowiedniej farby pozwoli na pokrycie pojazdu przy pomocy wałka. Jak się zabrać za malowanie samochodu wałkiem?
pompa paliwa objawy

Pompa paliwa. Objawy awarii i przyczyny

2024-04-30
Jeżeli podejrzewasz, że pompa paliwa w twoim samochodzie szwankuje, od razu udaj się do mechanika, aby to zweryfikować, gdyż lekceważenie jej awarii może doprowadzić do drogich napraw, a nawet całkowitego unieruchomienia pojazdu. Jakie objawy awarii wykazuje pompa paliwa i co jest tego przyczyną?